ZHROMAŽDENIE DELEGÁTOV SOPK 15. 5. 2025 – VYSTÚPENIE predsedu Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory Petra Mihóka

Od konca roka 2019, kedy sa vo svete, najprv nenápadne, neskôr od roku 2020 v plnej miere, objavila a prejavila pandémia známa pod názvom COVID-19, prežíva svet, Európa, Slovensko, firmy a občania až doteraz zvláštnu dobu. Dobu, ktorá viac ako 5 rokov ovplyvňuje naše správanie, rozhodovanie, ale aj budúcnosť. Dobu, ktorá, bohužiaľ, nepriniesla nové pozitívne impulzy, naopak, vyvolala nové napätie a neistotu tak v konaní a myslení ľudí, firiem či národných a medzinárodných spoločenstiev, ako aj globálnych vzťahov. O čom toto všetko svedčí. Jednoznačne o tom, že sme sa ako ľudstvo, jednotlivci aj firmy a spoločenstvá dostali do bodu, v ktorom sa lámu doterajšie istoty, bez toho, aby sme vedeli, ako správne nastaviť parametre a pozitívne nasmerovať dynamiku budúceho vývoja.

Dlho som hľadal slovo, ktoré by najlepšie charakterizovalo dnešný svet, Európu a Slovensko. Ako sa hovorí, kto hľadá, ten nájde a ja som, myslím, našiel ten správny výraz pre dobu, ktorú prežívame, v jednoduchom slove – KŔČ. Áno, globálna politika a ekonomika sa nachádza v kŕči, v ešte horšom kŕči je Európa a v rámci nej Európska únia a u nás na Slovensku sa kŕč preniesol prakticky do všetkých oblastí spoločenského a ekonomického života. Kŕče nikdy nepomáhajú žiadnej spoločnosti a už vôbec nie občanom a firmám. Využívajú ich špekulanti či nezodpovední politici, a to vždy len vo svoj individuálny prospech. Čím dlhšie bude globálne, európske či slovenské spoločenstvo žiť a pôsobiť v kŕči, tým jeho dopad bude tragickejší. Preto riešenie dnešnej situácie už nie je a nemôže byť iba o straníckych politikách, ale musí byť o smerovaní ľudstva ako takého, o jeho prioritách v globálnej, regionálnej a štátnej dimenzii. To by mala byť aj jedna z hlavných politických, spoločenských i ekonomických tém u nás na Slovensku s plným využitím dostupného intelektuálneho potenciálu krajiny.

Dovoľte mi teraz povedať pár myšlienok k tomu, ako vnímame my v Slovenskej obchodnej a priemyselnej komore hlavné ekonomicko-spoločenské výzvy súčasného sveta, Európy a Slovenska.

V globálnych vzťahoch považujeme za kľúčový nový model multipolárneho usporiadania súčasného sveta. Je to model, ktorý je určite náročnejší a komplikovanejší z hľadiska jeho fungovania, avšak súčasne spravodlivejší z pohľadu vyrovnanejšej rovnováhy súčasného sveta. Výraznú úlohu pri jeho uvedení do života by mala zohrať Organizácia Spojených národov a jej Bezpečnostná rada, ktorá by mala byť aj garantom tohto systému. Politické sankcie narúšajúce riadne fungovanie hospodárskych, finančných, vedecko-technických kontaktov a transferu technológií zabezpečujúcich lepšiu kvalitu života a zdravia občanov planéty by mali byť vo svojom princípe spochybniteľné. Skutočný prínos dosahujú špekulanti a rôzni sprostredkovatelia a platia to firmy a v konečnom dôsledku jednotliví občania.

Európska únia, podľa súčasného stavu veci, môže byť najväčšou obeťou prebiehajúcich geopolitických zmien. Jedným z hlavných problémov Únie totiž je, že je viac hovorcom bruselskej administratívy ako jej členských krajín. Brusel sa čoraz viac a viac názorovo izoluje od vôle a potrieb členských krajín, nereaguje na ich reálne postoje a potreby. Toto je z pohľadu integrácie cesta do pekla, ktorá už dnes je vydláždená kontinuálnym poklesom váhy ekonomiky členských krajín Európskej únie na globálnej ekonomike – či už na vygenerovanom HDP, zahraničnom obchode, investíciách alebo inovačnej politike. Toto sú principiálne základné témy, ktorým by sa európske inštitúcie mali prioritne venovať, avšak dominancia politických tém vo finále likviduje našu konkurenčnú schopnosť, tak ako predstavy o masívnych investíciách do obrany Európskej únie vo výške 700 miliárd eur, ktoré sú výkričníkom likvidujúcim európsky priemysel a jeho medzinárodné ukotvenie.

Európska únia a jej hlavné inštitúcie by mali intenzívne hľadať cestu k celoeurópskej spolupráci, takej spolupráci, o ktorej hovorili otcovia európskej integrácie. Politicky to najlepšie vystihol Charles de Gaulle, ktorý jasne hovoril o Európe od Atlantiku po Ural. Toto je podľa mňa jediná cesta, ako udržať pozíciu nielen Európskej únie, ale Európy ako kontinentu v globálnej ekonomike, ale aj politike. Európa sa musí vrátiť k spolupráci a eliminovať konfrontáciu na jej kontinente.

Slovenská republika je súčasťou tak nových globálnych vzťahov, ako aj budúcej, verím, spolupracujúcej Európy. Vláda Slovenskej republiky v princípe správne zadefinovala našu politickú a hospodársku spoluprácu smerovanú na 4 svetové strany. Bude, samozrejme, dôležité, ako budeme takúto politiku realizovať. V základných smerovaniach politickej a hospodárskej činnosti je potrebné nájsť väčší konsenzus medzi kľúčovými hráčmi politického spektra, ktoré v súčasnosti Slovensko viac rozdeľuje a tým oslabuje, ako by ho posilňovalo a spájalo. Politický boj nemôže v stabilizovanej spoločnosti byť o princípoch, ale o cieľoch ich napĺňania.

Slovenská obchodná a priemyselná komora z pohľadu ďalšieho vývoja ekonomiky Slovenskej republiky vidí nasledovné výzvy, ktoré je potrebné neodkladne riešiť:

  1. Znížiť daňové a odvodové zaťaženie podnikateľských subjektov na Slovensku na úroveň našej hlavnej konkurencie z členských krajín Európskej únie.
  2. Znížiť kumulatívnu byrokratickú záťaž podnikateľských subjektov vyplývajúcu tak z národnej, ako aj európskej úrovne stanovením ročného percentuálneho poklesu byrokracie. Obdobne sa to musí týkať aj regionálnej a miestnej samosprávy.
  3. Prostredníctvom Regulačného úradu znížiť finálne ceny energií na úroveň rozhodujúcich krajín Európskej únie.
  4. Riešiť situáciu na trhu práce, kde výrazne absentujú viaceré povolania. Osobitne sa venovať problematike odchodu mladej generácie do zahraničia.
  5. Zefektívniť systém a štruktúru vzdelávania na všetkých úrovniach s podporou špecializácií, ktoré výrazne na trhu práce absentujú, a obmedzením tých odborov štúdia, ktorých absolventi nevedia nájsť v týchto odboroch uplatnenie na trhu práce a tým vyžadujú ďalšiu rekvalifikáciu.
  6. Zoptimalizovať podporu exportnej činnosti cez reálne bankové produkty a zahraničnú službu využívať viacej na podporu ekonomických a investičných zámerov podnikateľských subjektov a ich kvalitnejšiu informovanosť než na neefektívnu spoločenskú reprezentáciu zastupiteľských úradov v zahraničí.
  7. S cieľom znížiť náklady, často neefektívne, na administratívnu obsluhu štátu, otvoriť vecnú diskusiu o efektívnosti a potrebe súčasného regionálneho usporiadania Slovenskej republiky, ako aj o funkčnosti systému miestnych samospráv.
  8. Vecne nastaviť model komunikácie politickej decíznej sféry s ekonomickým a podnikateľským sektorom o strategických otázkach budúceho ekonomického a priemyselného vývoja Slovenskej republiky s prepojením na konkrétne projekty zvyšovania našej konkurenčnej schopnosti.

Slovenská obchodná a priemyselná komora je pripravená tak na celoštátnej, ako aj regionálnej úrovni spolupracovať s vládou, parlamentom aj regionálnymi či miestnymi samosprávami pri realizácii takých krokov, ktoré budú viesť ku kvalitnejšiemu podnikateľskému prostrediu a súčasne k znižovaniu zadlženosti Slovenska doma i v zahraničí. Slovensko musí na zmeny globálnej aj európskej politiky reagovať vlastnými opatreniami tak, aby sme v tomto procese boli na strane víťazov a nie porazených. Toto musí byť imperatívom tak pre politickú decíznu sféru, ako aj pre ekonomickú a podnikateľskú reprezentáciu či intelektuálne kruhy na Slovensku.

Loading