Systém duálneho vzdelávania je systém odborného vzdelávania a prípravy na výkon povolania, ktorý sa vyznačuje najmä úzkym prepojením všeobecného a odborného teoretického vzdelávania s praktickou prípravou žiakov u konkrétneho zamestnávateľa. Výučba v škole sa strieda s praktickým vyučovaním v priestoroch zamestnávateľa.

Duálne vzdelávanie založené na učebnej zmluve medzi zamestnávateľom a žiakom a zmluve o duálnom vzdelávaní medzi zamestnávateľom a strednou odbornou školou je spojením praktického vyučovania u zamestnávateľa s teoretickým vzdelávaním v odbornej škole. Je významným nástrojom pre znižovanie nezamestnanosti mladých ľudí, ktorej hlavnou príčinou je nesúlad medzi zručnosťami absolventov škôl a potrebami zamestnávateľov. V súčasnosti je tento nesúlad jednou z charakteristických nevýhod mladých ľudí vstupujúcich na trh práce.

Odborné vzdelávanie a príprava na povolanie systémom duálneho vzdelávania priamo u zamestnávateľa môže zohrať nezastupiteľnú úlohu v zlepšovaní tohto stavu. Je súčasne aj nástrojom pre zosúladenie počtu absolventov odborného vzdelávania v jednotlivých učebných odboroch a študijných odborov s potrebami trhu práce.

Duálne vzdelávanie – ako kombinácia teoretického vzdelávania na pôde školy a praktického odborného vzdelávania u zamestnávateľa sa v celej Európe považuje za najlepšie riešenie nezamestnanosti mladých ľudí a  je kľúčovým faktorom úspešnej hospodárskej politiky vyspelých štátov a hlavným nástrojom na znižovanie nezamestnanosti mladých ľudí. Vzorom pre väčšinu štátov, a to nielen v Európe, je nemecký systém duálneho vzdelávania.

Silné stránky duálneho vzdelávania

  • Vysokokvalifikovaná pracovná sila, plynulý prechod zo vzdelávania na trh práce.
  • Nadobudnutie kvalifikácie a prax priamo u zamestnávateľa.
  • Osvojenie si pracovných návykov priamo vo výrobnom procese u zamestnávateľa.
  • Výučba na nových technológiách priamo u zamestnávateľa.
  • Zodpovednosť zamestnávateľov za praktickú časť vzdelávania.
  • Vplyv zamestnávateľov na obsah odborného vzdelávania.
  • Aktuálnosť odborných vzdelávacích programov a ich obsahu, možnosť flexibility v úprave.
  • Overenie znalostí absolventa zamestnávateľom pri ukončovaní štúdia.
  • Výber žiakov na duálne vzdelávanie priamo zamestnávateľom a prijímanie žiaka do školy so súhlasom zamestnávateľa.
  • Dohľad zamestnávateľských združení nad duálnym systémom vzdelávania.
  • Finančné a hmotné zabezpečenie žiaka zamestnávateľom.
  • Úzka spolupráca podniku, školy a žiaka.
  • Prakticky cielené učebné osnovy pre jednotlivé odbory.
  • Rozvoj profesií naviazaných na potreby trhu.
  • Vysoká pravdepodobnosť získania pracovnej zmluvy so zamestnávateľom.

Príležitosti duálneho vzdelávania

  • Zvýšenie zamestnanosti absolventov SOŠ.
  • Príležitosť pre mladých ľudí získať kvalitnú prípravu na povolanie.
  • Zlepšenie úrovne odborných kompetencií a pracovnej morálky absolventov.
  • Reálne pracovné, sociálne situácie a osvojenie si „firemnej kultúry“.
  • Výber vhodných absolventov a ich zamestnávanie pre vlastné potreby podniku.
  • Vytváranie vzdelávacích programov podľa požiadaviek a potrieb zamestnávateľov.
  • Posilnenie spoločenského statusu a atraktivity remeselných povolaní – status „poctivého remesla“.
  • Dobudovanie a posilnenie stavovských a profesijných organizácií a centier odborného vzdelávania a prípravy.
  • Zjednotenie obsahu a náročnosti kvalifikačných skúšok, kvalifikačných úrovní.
  • Záujem štátu a ochota zahraničných komôr podporiť rozvoj duálneho vzdelávania svojou vlastnou skúsenosťou.
  • Zvýšenie konkurencieschopnosti podnikov a Slovenska.
  • Prostredníctvom dobrých príkladov postupné zapojenie zamestnávateľov do odborného vzdelávania a prípravy systémom duálneho vzdelávania.
  • Vstup zamestnávateľov do zvyšovania odbornej úrovne učiteľov odborných predmetov a majstrov odbornej výchovy.

Benefity zamestnávateľa z účasti v duálnom vzdelávaní

  • Zamestnávateľ podieľajúci sa na duálnom odbornom vzdelávaní má dobrú povesť a je pozitívne vnímaný svojimi partnermi a verejnosťou. V trhovo orientovanom ekonomickom prostredí je pozitívny obraz zamestnávateľa významnou konkurenčnú výhodu.
  • Žiaci v duálnom systéme vzdelávania už počas obdobia odbornej prípravy vykonávajú pre zamestnávateľa produktívnu prácu, ktorá v závislosti od veku a získaných zručností a skúseností žiakov môže výrazne pokryť náklady na duálne vzdelávanie.
  • Pravidelná príprava žiakov s následným prijímaním mladých ľudí do pracovného pomeru chráni zamestnávateľa proti starnutiu pracovnej sily a zaručuje vždy „čerstvý vietor“ pre kolektív zamestnancov.
  • Vzdelávanie žiakov slúži tiež na udržanie vysokej úrovne kvalifikácie vlastných pracovníkov zamestnávateľa a tak spoločnosť, ktorá poskytuje vzdelávanie vždy zostáva na špici technologických inovácií. Produktivita práce technika, ktorý pracuje spolu so žiakom, sa zvýši o 10 až 20 %.
  • Zamestnávateľ si duálnym vzdelávaním môže pripraviť svojho budúceho zamestnanca presne na technológie a výrobné zariadenia, ktoré využíva vo svojej podnikateľskej činnosti.
  • Duálnym vzdelávaním žiakov zameraným nielen na reprodukciu svojej ľudských zdrojov ale aj pre potreby trhu práce si zamestnávateľ vytvára predpoklady pre rozvoj firmy aj nárastom počtu zamestnancov a tým je pripravený rýchlo reagovať na zvýšené požiadavky odberateľov, čo mu dáva vyššiu konkurenčnú výhody vo svojom sektore podnikania.
  • Nábor kvalifikovaných odborníkov (od definovania voľného miesta až po výber kandidátov, vrátane samotnej realizácie náboru nových zamestnancov a ich zaškolenia) je časovo náročný a nákladný proces, preto duálne vzdelávanie žiakov a ich následný prechod do kolektívu zamestnancov výrazné šetrí zamestnávateľovi náklady a to predovšetkým v technicky náročných povolaniach.
  • Zamestnávatelia, ktorí vzdelávajú žiakov, poznajú svojich potenciálnych budúcich zamestnancov. Ich zaradením do pracovných kolektívov sa skracuje čas potrebný na ich zoznámenie sa s prevádzkou a plynulé zaradenie do kolektívu a tiež skracuje čas potrebný na dosiahnutie požadovaného pracovného výkonu, čo znižuje náklady zamestnávateľa a naopak zvyšuje jeho výnosy.
  • Pozitívny vzťah zamestnávateľa k vzdelávaniu detí zamestnancov vedie ku generačnej tradícii v povolaní, čo zamestnávateľom zaručuje plynulú obnovu pracovnej sily s vysokým podielom lojality voči zamestnávateľovi.

Benefity školy z účasti v duálnom vzdelávaní uvádzané odbornými školami v zahraničí:

  • Aktívna účasť zamestnávateľa na nábore žiakov pre duálne vzdelávanie.
  • Aktuálne prepojenie teoretického vzdelávanie v škole s praktickým vzdelávaním v reálnych podmienkach u zamestnávateľov.
  • Zapojenie odborných pedagógov do inovačného vzdelávania u zamestnávateľa (formou inovačných školení a odborných stáži pedagógov u zamestnávateľa).
  • Materiálna, technická a iná podpora odbornej výučby v škole zo strany zamestnávateľa.
  • Výkon praktickej časti záverečnej alebo maturitnej skúšky u zamestnávateľa a účasť skúšajúceho zástupcu zamestnávateľa v komisii pri ukončovaní štúdia.
  • Motivácia žiakov pre duálne vzdelávanie a tým aj pre teoretické vyučovanie v škole nástrojmi ako sú motivačné štipendiá štátu, podnikové štipendiá od zamestnávateľa, odmena za produktívnu prácu a ďalšie formy hmotného zabezpečenia žiaka zo strany zamestnávateľa.
  • Spolupráca zamestnávateľa na aktualizácii školského vzdelávacieho programu a vzorových učebných plánov a vzorových učebných osnov pre SDV.
  • Pozitívne vnímanie školy spoločnosťou.
  • Odborná akceptácia školy zamestnávateľmi, zduženiami zamestnávateľov a odbornou verejnosťou.
  • Pevné miesto školy v rámci siete škôl.

Benefity žiaka z účasti v duálnom vzdelávaní:

  • Príprava na povolanie v reálnych podmienkach u zamestnávateľa.
  • Získavanie pracovných návykov priamo počas štúdia.
  • Odborné vzdelávanie s použitím najnovších technológií, zariadení a materiálov.
  • Zlepšenie finančného statusu rodiny prostredníctvom motivačného štipendia, podnikové štipendia, odmeny za produktívnu prácu a iného hmotného zabezpečenia zo strany zamestnávateľa.
  • Možnosť rozšíriť učebnú zmluvu o zmluvu o budúcej pracovnej zmluve alebo o pracovnú zmluvu uzatvorenú so zamestnávateľom.
  • Začlenenie žiaka do pracovného kolektívu budúceho zamestnávateľa.

Skrátenie adaptačnej fázy pri nástupe do pracovného pomeru a rýchlejšie dosiahnutie pracovného výkonu s lepším mzdovým ohodnotením. Vyššia konkurenčná výhoda pre uplatnenie sa na trhu práce.

Opakované overenie spôsobilosti

Opakované overenie spôsobilosti zamestnávateľa pre SDV v roku 2025 – informácia pre zamestnávateľov v SDV, ktorým končí platnosť Osvedčenia o spôsobilosti zamestnávateľa v priebehu tohto školského roka 2024/2025, t.j. do 31.8.2025 (resp. skončila platnosť pred týmto dátumom a zamestnávateľ zatiaľ nekonal vo veci opakovaného overenia)

Na základe záverov rokovania Rady zamestnávateľov pre OVP zabezpečuje pre zamestnávateľov v SDV prípravu hlavných inštruktorov a inštruktorov opäť SOPK s účinnosťou od 1.6.2022.

Prípravu hlavného inštruktora zabezpečuje SOPK v rozsahu odborov, ktoré sú uvedené v osvedčení zamestnávateľa pre SDV vydanom SOPK na základe overenia spôsobilosti zamestnávateľa poskytovať praktické vyučovanie v SDV.

Prípravu hlavného inštruktora u zamestnávateľa s viacerými odbormi vzdelávania v SDV, ktoré spadajú do vecnej pôsobnosti SOPK a do vecnej pôsobnosti inej alebo iných SaPO, zabezpečuje tá SaPO, v ktorej vecnej pôsobnosti má zamestnávateľ v SDV viac odborov vzdelávania.


1. – zabezpečenie prípravy hlavných inštruktorov

Bližšie informácie a prihlásenie na prípravu hlavných inštruktorov:
Ing. Stela Rebeťáková, lektor prípravy hlavných inštruktorov, Tel.: 0911 407 551, Email: stela.rebetakova@sopk.sk
Informačný leták k Zákonnej príprave hlavných inštruktorov
Informačný leták k Opakovanej príprave hlavných inštruktorov


2. – zabezpečenie prípravy inštruktorov
Zákonnú prípravu inštruktorov pre SDV vykonáva zamestnávateľ poskytujúci praktické vyučovanie v SDV v spolupráci s SOPK.

Bližšie informácie k príprave inštruktorov u zamestnávateľa:
Erik Závodský, Tel.: 02 6720 2617, Email: odbornevzdelavanie@sopk.sk

V zmysle § 21 ods. 6 zákona č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave je povinnosťou zamestnávateľa v SDV vydať vnútorný poriadok PPV, ktorého povinnou prílohou je nový dokument „priebeh praktického vyučovania“ pre odbor vzdelávania, v ktorom poskytuje zamestnávateľ praktické vyučovanie.

Priebeh praktického vyučovania obsahuje vecné a časové členenie obsahu praktického vyučovania ako aj podmienky praktickej časti ukončovania štúdia. Aktualizáciu vnútorného poriadku sa odporúča vykonať s účinnosťou od 1.9.2022.

Odporúčané znenie „priebehu praktické vyučovania“ pre vybrané odbory vzdelávania sú zverejnené na webovom sídle rady zamestnávateľov pre OVP www.rzovp.sk v časti Legislatíva, manuál, metodiky – Vzory dokumentácie.

Kontakty:

Ing. Viliam Gonda
č.tel.: +421 2 62410147
email: viliam.gonda@sopk.sk

Loading