Predstavenstvo Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK) na zasadnutí 9. októbra 2025 prerokovalo aktuálnu hospodársku situáciu v SR a závery z tejto diskusie ponúka verejnosti, politickým stranám a exekutívnej garnitúre štátu na posúdenie a osvojenie.
Je všeobecne známe, že slovenská ekonomika prežíva dnes jedno z najťažších období vo svojej histórii. Veľká časť podnikateľských subjektov stagnuje, stúpa počet bankrotov a väčšia časť firiem žije iba vďaka rezervám z predchádzajúceho obdobia. Klesá objem tržieb v tuzemsku i zo zahraničia, pretože rovnaká situácia je aj u našich rozhodujúcich európskych partnerov. V roku 2025 sa navyše výrazne zhoršila platobná disciplína kupujúcich. Stagnuje aj náš export, saldo zahraničného obchodu za prvých 6 mesiacov tohto roku je blízke nule.
Je nesporné, že príčiny je treba hľadať tak v geopolitickej situácii, ako aj v zle riadenej hospodárskej politike Európskej únie. Je však celý rad oblastí v hospodárskej politike štátu, ktoré má vláda SR vo vlastných rukách a ktoré môžu významne ovplyvniť konkurencieschopnosť a prosperitu podnikateľského sektora. Ide najmä o korekciu vysokého daňovo-odvodového zaťaženia firiem, ktoré je teraz navyše doplnené o konsolidačný mix vyšších daní, vysoké ceny vstupov, najmä energetických komodít a materiálov, o nezmyselne vysokú byrokratizáciu v rozhodovacích procesoch štátu a regiónov, vysoké náklady štátu, miest a obcí, zlé manažovanie využívania európskych fondov, ktoré pramení najmä z toho, že exekutívne riadenie vládnych rezortov dostatočne nepozná skutočné potreby podnikateľov a jednotlivých regiónov. Rovnako nedostatkom je aj prílišný rezortizmus a málo ohľaduplnej spolupráce medzi ministerstvami.
Pokiaľ ide o 3. balík konsolidačných opatrení pre rok 2026, SOPK sa už vyjadrila v samostatnom stanovisku začiatkom septembra 2025. Po zverejnení vládneho návrhu rozpočtu na rok 2026 sa však potvrdili naše obavy, že konsolidácia je presne definovaná len voči podnikateľom a obyvateľstvu, vládne úspory sú zatiaľ iba na úrovni 1/3 deklarovaných úspor.
Predstavenstvo SOPK preto navrhuje, aby sa praktické kroky vlády v najbližšom období venovali najmä nasledovným problémom:
– Na úrovni vlády SR:
- Venovať pozornosť príprave reálnej hospodárskej koncepcie SR maximálne na tri roky, a to aj v nadväznosti na prípravu nového rozpočtového plánu Európskej únie. Absolútne treba vynechať stratégiu do 2040, pretože to je skôr literárna fikcia, než reálna orientácia v súčasnej dynamicky sa meniacej situácii. Reálny biznis potrebuje okamžitú podporu a tú je treba identifikovať a zrealizovať. K tomu navrhujeme, aby experti SOPK mohli začať komunikovať s expertmi vlády a pripravovať konkrétne opatrenia.
- Prioritou musí byť orientácia na udržanie a rozvoj konkurencieschopnosti výrobných firiem krajiny. Peniaze sa musia hlavne najskôr zarobiť a až potom užívať.
- Rovnako je nevyhnutné venovať pozornosť podpore IT sektora, najmä implementácii umelej inteligencie (AI).
- Vláda aj napriek zlej finančnej situácii nemôže selektívne zaťažovať najschopnejších a najúspešnejších. Chceme si udržať múdrych odborníkov, ale my ich zdaníme dodatočnými 15 percentami. Žiadúce je nemeniť zdanenie, zachovať súčasný stav zdanenia príjmov.
- Slovensko prestalo byť preferovanou krajinou vo svete investícií. Náklady na podnikanie v SR stúpajú pre investorov v priemere 10 percent medziročne. Treba rovnako zmenu.
- Prehodnotiť prílišné zameranie na sociálne benefity. Z pohľadu zamestnanca je fajn, že rast miezd je vyšší ako inflácia, ale z pohľadu zamestnávateľa je neudržateľné, že rast miezd je dnes viac ako 2-krát vyšší než rast produktivity práce.
- Venovať pozornosť školstvu na všetkých stupňoch. Cieľom musí byť príprava odborného a kvalifikovaného personálu pre prioritné oblasti ekonomiky. Podporiť najmä technické smery vzdelania.
Iniciovať na úrovni Európskej únie zo strany vlády SR náhradu za investície do vzdelávania, ktoré sú čisto nákladovou položkou národných rozpočtov, pokiaľ sa ich výsledky realizujú v inej členskej krajine Európskej únie.
– Na úrovni EÚ
- Jednoznačne presadzovať záujmy SR v oblasti energetickej bezpečnosti minimálne na obdobie 5 – 10 rokov. Nepodporovať sankcie, ktoré nám túto bezpečnosť ohrozujú a neponúkajú žiadne adekvátne náhrady. SR je aktuálne 3. nákladovo najdrahšia krajina v rámci Európskej únie a je pre nás kľúčové nezvyšovať ďalej naše náklady.
V spolupráci s ďalšími krajinami iniciovať diskusiu o celoeurópskej spolupráci vedúcej k zastaveniu poklesu váhy Európskej únie na celosvetovej ekonomike, obchode a investíciách. - Pokračovať v presadzovaní rozumných vecných a časovo reálnych opatrení v rámci programu Green deal. Avšak prehodnotiť emisné povolenky ETS 1 a ETS 2, zákaz spaľovacích motorov, uhlíkovú daň, sankčné clá atď.
- Vo všetkých energetických podnikoch SR, kde má vláda SR rozhodujúcu alebo blokačnú majetkovú účasť, je žiadúce zamedziť využívanie priekupníkov, pretože to je jeden z dôvodov vysokých cien energií.
SOPK oceňuje snahu vlády SR ozdraviť verejné financie, súčasne však v rámci prijatých opatrení nepociťuje zo stany exekutívy dostatočnú podporu podnikania. V tejto hektickej dobe, kedy sa svet mení za pochodu, SOPK nechce byť iba kritikom vládnych krokov. Chceme byť aktívnym prvkom pri hľadaní spoločných riešení. K tomu očakávame zo strany vlády väčšiu ochotu s nami komunikovať, tak ako to bolo bežné v minulosti.
Stanovisko Predstavenstva SOPK bolo poslané prezidentovi SR, predsedovi NR SR, predsedovi vlády SR, ministrovi financií a predsedom všetkých parlamentných strán.







