Informácie o ustanovených požiadavkách na prístupnosť poskytovanej služby pre osoby so zdravotným postihnutím a o súlade poskytovanej služby s týmito požiadavkami sprístupnené podľa § 6 zákona č. 351/2022 Z.z.
Slovenská obchodná a priemyselná komora, so sídlom na Grösslingová 2478/4, 816 03 Bratislava, registrácia v Registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci, reg. č.: 313-0295-19, IČO: 30842654 (ďalej „Komora“), týmto v zmysle § 6 zákona č. 351/2022 Z.z. (ďalej „Zákon“) týmto sprístupňuje verejnosti informácie o:
- ustanovených požiadavkách na prístupnosť Komorou poskytovaných služieb spotrebiteľom1 (ďalej „Spotrebiteľ“) so zdravotným postihnutím (ďalej „Zdravotné znevýhodnenie“)2, pokiaľ sa na poskytovanie týchto služieb vzťahuje Zákon (ďalej „Služby“), a o
- súlade poskytovaných Služieb so Zákonnými požiadavkami.
Ad. A.) Ustanovené požiadavky na prístupnosť poskytovaných služieb
Komora ako poskytovateľ služieb informačnej spoločnosti podľa § 2 ods. 1 písm. d) Zákona, ktorými sa v podmienkach Komory rozumejú služby poskytované na diaľku počas spojenia elektronických zariadení elektronickou komunikačnou sieťou spravidla za úhradu na žiadosť príjemcu služby informačnej spoločnosti1 je povinná zabezpečiť pri poskytovaní Služieb súlad s nasledovnými i.) všeobecnými a ii) dodatočnými Zákonnými požiadavkami na prístupnosť služieb pre osoby so zdravotným postihnutím:
Ad i) Všeobecné požiadavky na prístupnosť služby pre osoby so Zdravotným znevýhodnením:
S cieľom v čo najväčšej miere umožniť predpokladané využívanie služieb osobami so Zdravotným znevýhodnením sa zabezpečí, aby sa Služba poskytovala tak, aby
- bola zabezpečená prístupnosť výrobkov, ktoré sa používajú pri poskytovaní služby, v súlade s ustanovenými požiadavkami na prístupnosť výrobkov pre osoby so Zdravotným znevýhodnením;
- boli informácie o fungovaní Služby, a ak sa pri poskytovaní služby používajú výrobky, aj informácie o prepojení služby na tieto výrobky, informácie o ich vlastnostiach, ktoré sa týkajú prístupnosti pre osoby so zdravotným postihnutím, a o ich interoperabilite s asistenčnými zariadeniami a prístrojmi:
- sprístupnené prostredníctvom viac než jedného zmyslového kanála,
- poskytované zrozumiteľným spôsobom,
- poskytované spôsobmi, ktoré dokáže používateľ vnímať,
- sprístupnené, ak ide o obsah, v textových formátoch, ktoré sa môžu použiť na vytvorenie alternatívnych asistenčných formátov prezentovateľných používateľom rôznymi spôsobmi a prostredníctvom viac než jedného zmyslového kanála,
- poskytované písmom primeranej veľkosti a vhodného typu s prihliadnutím na predvídateľné podmienky použitia a s použitím dostatočného kontrastu a nastaviteľných medzier medzi písmenami, riadkami a odsekmi,
- sprevádzané alternatívnou prezentáciou akéhokoľvek netextového obsahu,
- poskytované v elektronickej podobe, ak sú potrebné na poskytovanie služby jednotným a primeraným spôsobom tak, aby bola služba vnímateľná, ovládateľná, zrozumiteľná a spoľahlivá,
- webové sídlo Komory, ktorým sa Služba poskytuje, bolo vytvorené v súlade so štandardami pre prístupnosť a funkčnosť webových sídiel a aplikácií a to tak, aby boli vnímateľné, ovládateľné, zrozumiteľné a spoľahlivé;
- podporné služby – telefonické a osobné konzultácie (ďalej „Podporné služby“) ako aj prípadné ďalšie podporné služby, ak budú do budúcna poskytované Komorou (napr. helpdesk, telefonické informačné strediská, technická podpora, konverzné služby a služby odbornej prípravy) poskytovali informácie o prístupnosti služby pre Spotrebiteľov so Zdravotným znevýhodnením a o jej kompatibilite s asistenčnými technológiami, a to prístupnými spôsobmi komunikácie.
Ad ii) Dodatočné požiadavky na prístupnosť služieb pre osoby so Zdravotným znevýhodnením – Služby informačnej spoločnosti podľa § 2 ods. 1 písm. d) zákona
S cieľom v čo najväčšej miere umožniť predpokladané využívanie služieb osobami so Zdravotným znevýhodnením sa musí zabezpečiť, aby sa Služby informačnej spoločnosti poskytovali tak, aby súčasťou ich prevádzkovania boli nasledujúce funkcie, praktiky, stratégie, postupy a úpravy, ktorých cieľom je riešiť potreby osôb so Zdravotným znevýhodnením a zabezpečiť interoperabilitu s asistenčnými technológiami:
- musí byť zabezpečené poskytovanie informácií o prístupnosti predávaných Služieb, ak tieto informácie poskytuje zodpovedný hospodársky subjekt;
- musí byť zabezpečená prístupnosť funkcií na účely identifikácie, bezpečnosti a platby, ak sú súčasťou služby namiesto výrobku, a to tak, aby boli vnímateľné, ovládateľné, zrozumiteľné a spoľahlivé,
- musí byť zabezpečené poskytovanie metód identifikácie, elektronických podpisov a platobných služieb, ktoré sú vnímateľné, ovládateľné, zrozumiteľné a spoľahlivé.
Ad. B) Súlad poskytovaných Služieb so Zákonnými požiadavkami.
Komora ako poskytovateľ Služby uvádza informácie (ďalej „Informácie“) o súlade poskytovanej Služby v Zákonom stanovenom rozsahu:
- všeobecný opis Služby v prístupných formátoch,
- opis a vysvetlenie potrebné na pochopenie toho, ako Služba funguje,
- opis spôsobu, akým Služba spĺňa ustanovené požiadavky na prístupnosť služby pre osoby so Zdravotným znevýhodnením,
a súčasne tieto Informácie sprístupňuje a poskytuje (v písomnej forme a aj ústnej forme), a to aj spôsobom, ktorý je prístupný pre osoby so Zdravotným znevýhodnením, a to počas celej doby poskytovania Služby.
Ad. 1 Všeobecný opis Služby v prístupných formátoch
Naše Služby sú poskytované spotrebiteľom tak, aby boli prístupné aj pre osoby so Zdravotným znevýhodnením. Informácie ohľadne fungovania Služieb, podmienok na ich poskytnutie zo strany Komory a ich účelu (ďalej „Podporné informácie“) poskytuje Komora spotrebiteľom so Zdravotným znevýhodnením v rozličných formátoch a komunikačných kanáloch, najmä ako textové dokumenty (formát PDF, Word), osobné alebo telefonické konzultácie, ako aj sprístupnením všeobecných podmienok týkajúcich sa Služieb, predovšetkým vo formáte PDF a Word.
Ad. 2 Opisy a vysvetlenia potrebné na pochopenie toho, ako Služba funguje
Služby poskytované Komorou pre Spotrebiteľov so Zdravotným znevýhodnením sa poskytujú na dopytovom princípe – princípe založenom na podaní žiadosti, ktorej predmetom je objednávka vybranej Služby zo strany Spotrebiteľa, na poskytnutie Služby zo strany Komory, za odplatu. Bezodplatne poskytuje Komora Spotrebiteľom len možnosť vyhľadávania zo strany Spotrebiteľov dát dostupných na web stránke Komory (www.sopk.sk) a ich následného zhromažďovania, prenosu a uchovávania a Služby v spojitosti s osobnými a telefonickými konzultáciami, ktorých cieľom je ozrejmiť Spotrebiteľovi, poskytnutím dodatočných informácií a vysvetlení, fungovanie vybranej Služby a podmienok, za ktorých splnenia Komora spotrebiteľovi poskytne Službu. Komora vynakladá všetko primerané úsilie na to, aby informácie určené pre Spotrebiteľov boli čo najjednoduchším spôsobom odkomunikované a sprístupnené.
Ad 3 Opis spôsobu, akým Služba spĺňa Zákonné požiadavky na prístupnosť služby pre osoby so Zdravotným znevýhodnením
Služby poskytované Komorou Spotrebiteľom so Zdravotným znevýhodnením spĺňajú Zákonné požiadavky na prístupnosť pre osoby so Zdravotným znevýhodnením predovšetkým tým, že:
- Podporné informácie sú dostupné Spotrebiteľom so Zdravotným znevýhodnením v rôznych prístupných formátoch (najmä PDF, Word), pričom veľkosť, typ a kontrast písma Podporných informácií vrátane nastaviteľných medzier medzi písmenami, riadkami a odsekmi je nastavené tak, aby poskytoval maximálne možný komfort a využiteľnosť zo strany Spotrebiteľov so Zdravotným znevýhodnením;,
- niektoré zo súborov zverejnených na web stránke sú zverejnené aj ako audio (audio/video) nahrávky;
- Podporné informácie a elektronické dokumenty sú kompatibilné s čítačkami obrazoviek, prípadne pomocou bezodplatnej funkcionality „čítanie nahlas“ dostupných pomocou webových prehliadačov (napr. v prehliadači EDGE pomocou funkcionality „Ďalšie nástroje“ → „Čítať nahlas“);
- netextový obsah Služieb je dostupný pomocou využitia bezodplatne dostupných on-aplikácií umožňujúcich alternatívnu prezentáciu netextového obsahu (napr. „Lookout app“ aplikácia od Google),
- Komora zabezpečuje fyzickú prístupnosť klientskych priestorov, najmä pomocou výťahu, alebo rampy;
- Podporné informácie poskytuje Komora Spotrebiteľom so Zdravotným znevýhodnením v rozličných formátoch a komunikačných kanáloch, najmä ako textové dokumenty (formát PDF, WORD), osobné alebo telefonické konzultácie, ako aj sprístupnením všeobecných podmienok týkajúcich sa Služieb, predovšetkým vo formáte PDF.
- Podporné informácie v písomnej forme sú sprístupňované v textových formátoch, ktoré sú využiteľné v spojení s alternatívnymi asistenčnými formátmi umožňujúcimi prezentáciu rôznymi spôsobmi a prostredníctvom viac než jedného zmyslového kanála
- Webové sídlo, ktorým sa Služba poskytuje, je vytvorené v súlade so štandardami pre prístupnosť a funkčnosť webových sídiel, tak aby bolo vnímateľné, ovládateľné, zrozumiteľné a spoľahlivé;
- Podporné služby poskytujú informácie o prístupnosti Služby pre osoby so zdravotným postihnutím a jej kompatibilite s asistenčnými technológiami, a to prístupnými spôsobmi komunikácie.
Tieto Informácie o požiadavkách na prístupnosť boli vypracované dňa 02.01.2025, naposledy aktualizované dňa 27.06.2025. Posúdenie súladu webového sídla Komory s legislatívnymi požiadavkami bolo vykonané postupom interného posúdenia Komorou. Výsledok posúdenia sa uchováva na Komore v zákonom stanovenej doby.
V prípade akýchkoľvek problémov s prístupnosťou webového sídla Komory je možné obrátiť sa na Komoru na adrese: sopkurad@sopk.sk